מושגי יסוד בחבלים

1. חבלים סטאטיים: ההגדרה של חבלים בעלי אחוז התמתחות נמוך (אלסטיות נמוכה) בד"כ 3% – 4% חבלים סטאטיים משמשים לגלישה. ככל שהחבל בעל אחוז התמתחות נמוך יותר הוא הופך למתאים יותר לחילוץ ובניית אומגה.

גם נכתב: חבלים סטטים, סטטים, חבל סטטי, סטטיים, חבלים סטטיים
2. חבלם דינמיים: ההגדרה של חבלים בעלי אחוז התמתחות גבוה בד"כ 8% ומעלה חבלים דינמיים משמשים לטיפוס והבלה, בו קיים מצב שהמטפס נופל ונתלה על החבל. בגלל שהחבל הנו אלסטי מאוד, מרבית כוח הבלימה (Impact force ( הנוצר מנפילת המטפס על החבל ייספג ויועבר לחבל ולא למטפס.
3. פרוסיקים: חבלי עזר לגלישה בקטרים של 6-5 מ"מ משמשים פתרון תקלות בגלישה ומצבי חילוץ.

היתרונות של החבלים העשויים ממעטפת פוליאסטר

חבלים המשמשים לגלישה וטיפוס בנויים משני חלקים נפרדים
1. ליבת החבל
2. המעטפת החיצונית
ליבת החבל הינה המרכיב העיקרי בחבל בהתייחס לעומס הקריעה וכמות החומר המרכיבה את החבל. בד"כ היחס הוא כ- 55% -60% השייך לחלק זה של החבל. חלק זה עשוי תמיד מניילון למעט חבלים מיוחדים מאוד כגון חבלי קוולר. חלק זה גם מקנה לו את תכונותיו המיוחדות.
חלקו השני של החבל הנו המעטפת החיצונית, המגנה על הליבה. חלק זה מרכיב כ-40% מהחבל ואף הוא נושא חלק לא מבוטל מעומס הקריעה אך תפקידו העיקרי הוא ליצור את מבנה החבל ולשמר אותו. גם חלק זה של החבל מיוצר בד"כ מניילון , אך לא תמיד. ישנם מעט יצרנים המייצרים חבלים בעלי מעטה פוליאסטר. המעטפת החיצונית הינה החלק המשמעותי לקבוע את איכותו של החבל. שני המדדים העיקריים והחשובים להגדרת חבל כאיכותי הם עמידות בפני שחיקה ועמידות בפני התקשות כתוצאה משימוש ממושך או כניסה למים. בחבלים לא איכותיים נשחק המעטה החיצוני של החבל מהר מאוד או שהם מתקשים מהר מאוד מה שגורם להחלפת החבל בתדירות גבוהה, ומתן תמורה נמוכה לקנייה.
חבלים המיוצרים במעטה פוליאסטר הינם בעלי עמידות גבוהה ביותר. יתרונותיו הבולטים של הפוליאסטר הם:
1. עמידות לשחיקה. פוליאסטר הינו חומר חזק הרבה יותר מניילון כך שמעבר לעומס הקריעה שהינו גדול יותר, העמידות לשחיקה בחבל בעל מעטפת פוליאסטר הינה גבוהה מאוד וטובה הרבה יותר מחבל בעל מעטפת ניילון.
2. עמידות בפני התקשות. מים הינם הסיבה העיקרית להתקשות חבל והפיכתו לקשה ולא נוח לשימוש. פוליאסטר הינו חומר דוחה מים באחוזים גבוהים מאוד לעומת ניילון. חבל ממעטה פוליאסטר יישאר רך גם לאחר שימוש אינטנסיבי וגם לאחר שימוש עם מים.
3. אחוזי התמתחות. פוליאסטר הינו חומר בעל אחוזי התמתחות נמוכים מאוד לעומת ניילון, לכן חבל מפוליאסטר הינו נוח יותר לגלישה ומתאים יותר לבניית אומגות וחילוצים. לשם השוואה חבלי ניילון בד"כ באחוזי התמתחות 3.8% – 4.6% לעומת חבלי פוליאסטר 1% – 2.5%

בסדרת הסרטונים שלפניכם תוכלו ללמוד כיצד לקשור את רוב הקשרים
הנפוצים בתחום הגלישה תוכלו גם להבין לאיזה צורך משמש כל קשר ומהי מטרתו

3) לולאת שמונה כפולה -

קשר זה אנו בונים לולאת שמונה אך לא בודדת כי אם כפולה למקרה בו אנו רוצים זוג לולאות היוצאות מאותה נקודה לביצוע פעילות מורכבת.

2) קשר לולאת שמונה -

הקשר הנפוץ ביותר בתחום הגלישה משמש ליצירת לולאה כדי לחבר אותה לעגינה או אל הגולש.

1) קשר שמונה -

קשר שמטרתו לסמן קצה חבל כדי להזהיר אותנו שהחבל נגמר אם לא הסתיימה פעולת הגלישה או האבטחה.

6) הצלה

קשר נפוץ מאוד משמש לחיבור החבל לעגינה או לחיבור החבל אל הגולש.

5) שמונה בנוי -

קשר זה משמש לעוגן את החבל כאשר אנו נדרשים להשחיל את החבל בתוך העגינה ולהכניס את החבל כאשר כבר צד אחד קשור.

4) שמונה עוקב -

קשר זה משמש אותנו לחיבור בין שני חבלים שונים בקוטר זהה או דומה (עד הבדל של 1 מ'מ).

9) אלפיני -

קשר זה משמש ליצירת לולאה באמצע החבל או בקצהו כאשר אנו רוצים להפעיל על החבל עומס ביותר מכיוון אחד.

8) לולאת דייגים -

קשר זה משמש אותנו ליצירת לולאה בקצה חבל אליה נחבר טבעת. קשר זה מתהדק בחזקה על הטבעת.

7) דייגים -

קשר זה משמש לחיבור בין חבלים שונים בקוטר זה או דומה (עד 1 מ'מ הבדל) בד"כ נשמש בקשר זה במקרה בו אין לנו כוונה לפתוח אותו כגון בקשר פורסיק,משום שקשר זה קשה מאוד לפתיחה לאחר שהעמיסו אותו.

10) קשר מוט -

קשר זה משמש אותנו להתחברות לחבל או להתחברות לעגינה או לאחיבור טבעת לחבל. קשר זה מתהדק מאוד על הטבעת ועל עצמו אך ניתן לפתיחה בקלות.

רווח כח / יתרון מכני רווח כח או בשמו השני יתרון מכני הוא מערכת שאנו בונים כל מנת שנוכל להרים משקל בקלות יחסית ולהפעיל כמות קטנה מאוד של כח לביצוע הפעולה. מצבים שבהם נשתמש ביתרון מכני הם:

1. חילוץ ו/או הרמה.
2. בניית אומגה או פארקי חבלים בהם אנו רוצים להביא את החבל למתיחות גבוהה.

יתרון מכני מתבצע בעיקרון פשוט של המרת כח – בדרך או משקל – במרחק בדיוק כפי שאנו מעבירים את ההילוכים באופניים, כאשר אנחנו בעלייה, להילוך גבוה, בו אנו מדוושים הרבה מאוד ומתקדמים מעט מאוד על מנת שנוכל להתמודד עם העלייה. באותו יחס בדיוק, כאשר אנו רוצים להרים משקל או גולש לצורך העניין, שהחבל שלו קצר מדיי, ואינו מגיע לקרקע. והפתרון שאנו בוחרים בו זה למשוך אותו בחזרה לשפת המצוק. למשוך גולש ולהרים אותו אלינו באופן ישיר הינה פעולה בלתי אפשרית. אלא אם כן יש לנו מספר רב של אנשים שיעזרו למשוך או גולש בעל משקל נמוך מאוד (ילד קטן) שאותו נוכל למשוך בלי בעיה מיוחדת. אך להרים גולש במשקל מבוגר ממוצע (75 ק"ג) לבד הינה פעולה בלתי אפשרית. אם כן אנו נדרשים לבניית מערכת שתאפשר לנו ביצוע פעולה כזו (הרמה) באופן עצמאי ובלי עזרה מאנשים רבים סביבי (מקסימום אחד). בשיטה של יתרון מכני אנו מחליפים משקל – במרחק בהתאם וביחס ישיר ליתרון המכני שאותו נבנה.

לדוגמא: יתרון מכני – 4 – ומשקל של 100 קילו להרים במקרה כזה אנו נרים רק 1/4 ממשקל אותו אנו מושכים דהיינו 25 קילו. אך באותו יחס גם נצטרך למשוך פי 4 לדוגמא אנו נמשוך את החבל 10 מטר אך הגולש יתרומם ויתקדם אלינו רק 2.5 מטר. היחס הוא זהה: חילקנו את משקל הגולש ביחס של 1:4 אך גם משכנו את החבל פי 4 ממה שהיינו מושכים אם לא היינו בונים מערכת יתרון מכני 4.

ישנם סוגים שונים של מערכת רווחי כח, אך העיקרון שלהם זהה.
ישנם מערכות רווחי כח זוגיות, אי זוגיות ומערכות מתקדמות עם מכפילי כח – אך אלו מערכות מורכבות יותר.
לצורך בניית מערכת רווח כח יש צורך בלא מעט טבעות, פורסיקים, רצועות וגלגלות. לצורך בניית מערכת מתקדמת של רווחי כח יש צורך בכמות גדולה מאוד של ציוד, כמו כן מכשירי אל-חזור כדוגמת מיקרו סנדר – שנט – רסקיו סנדר – וכן הלאה, אפשר להשתמש גם בפורסיק כנקודת אל-חזור במערכת.
אובדן נצילות – אובדן נצילות הוא ביטוי שפירושו חוסר יכולת לנצל את המערכת ב100%.

או במילים פשוטות יותר שהמערכת שבנינו אמורה לתת לנו יתרון מכני בהתאם למה שבנינו אך בפועל היא נותנת לנו רק 70%. הסיבות לאובדן נצילות הם בעיקר 2: הראשונה חיכוך על שפת המצוק גורם להגברת ההתנגדות וירידה ביעילותה של המערכת. הסיבה השנייה היא שימוש בטבעות במקום גלגלות, גורם שמגביר את החיכוך וגורם לירידה
בניצולש שהמערכת נותנת לנו. כדי להתגבר על הבעיה הראשונה (חיכוך משפת המצוק) יש צורך במידת האפשר לשאוף שהחבלים יעברו כולם באופן סטרילי, דהיינו באוויר, ע"י חצובה, או הגבהת החבל באופן אחר, ללא מגע עם שפת המצוק.

כדי להתגבר על הבעיה השנייה יש צורך להשתמש בגלגלת בלבד. לימוד של שימוש ברווח כח הינו חשוב ביותר בתחום פתרון תקלות בפעילות גלישה. שליטה בנושא זה תביא אתכם לתחושת ביטחון של התמודדות עם תקלות מורכבות.

יתרון מכני / רווח כח - לא זוגי

יתרון מכני / רווח כח – לא זוגי. בסרטון זה תוכלו לראות כיצד לבנות יתרון מכני / רווח כח לא זוגי דהיינו 3- 5 – 7 וכו', תוכלו לראות מה השונה בבנייתו ביחס ליתרון הזוגי.

יתרון מכני / רווח כח מתקדם

יתרון מכני / רווח כח מתקדם. בסרטון זה תוכלו לראות בנייה של יתרון מתקדם המשלב מערכת על מערכת. כדי ליצור יתרון גבוה המורכב משתי מערכות המחוברות זו לזו, תלמדו כיצד לחשב את היתרונות וכיצד לבנות מערכת מורכבת.

שחרור טבעת נעולה - סנפלינג

שחרור טבעת נעולה. בסרטון זה תוכלו לראות כיצד משחררים בשטח טבעת שננעלה חזק ומסרבת להיפתח מבלי להשתמש באמצעיים חיצוניים כגון פלייר. תוכלו להבין מה הגורם לנעילת הטבעת הוא סגירת הטבעת עד סוף. אנו לא נועלים טבעות עד הסוף אלא תמיד פותחים מעט את ההברגה למנוע נעילת הטבעת. בכל מקרה פתיחת הטבעת תעשה באמצעות הפעלת עומס על הטבעת שננעלה.

יתרון מכני / רווח כח - זוגי

יתרון מכני / רווח כח – זוגי.
בסרטון זה תוכלו לראות מהו רווח כח/יתרון מכני, כיצד בונים אותו, מהם היתרונות שלו, כיצד הוא פעול ואיך לחשב יתרון. בסרטון תראו בניית רווח כח של 2 – 4 – 6.

 

צור קשר

אנו פה לכל שאלה או בקשה. נשמח אם תצרו עמנו קשר.

    טלפון:       052-2300-306

 

קצת על חברת איתמר

חברת איתמר עוסקת בספורט וטיולי שטח אתגריים, נשמח לעמוד לשירותכם ולהציע לכם את המסלול המושלם עבורכם. צרו עמנו קשר 052-2300-306